وقتی دشمنان انقلاب ، چوب لای چرخ تحریم ایران می‌شوند.


وقتی دشمنان انقلاب ، چوب لای چرخ تحریم ایران می‌شوند.

آمریکا برای کاستن از اثرات تحریم نفتی ایران به ازسرگیری تولید نفت در دو میدان مورد منازعه بین عربستان و کویت دلبسته است اما تاکنون نتوانسته است اختلافات دو کشور را در این مورد حل کند.

برای عملی کردن تحریم‌های ایران باید میادین نفتی « منطقه بیطرف » نفت تولید کنند. در حال حاضر هیچ تولیدی ندارد .
جین پال گتی پس از کشف نفت در بیابانی در 1950 تبدیل شد به ثروتمندترین مرد آمریکا و اولین میلیاردر. این زمین یک «منطقه بی طرف» بین عربستان سعودی و کویت است. این منطقه منابع فوق العاده ای دارد و می تواند با قیمت فعلی نفت سالانه 15 میلیارد دلار نفت خام پمپ کند. عربستان و کویت امروز بخاطر یک نزاع حاکمیتی صدساله حتی یک بشکه نفت هم از این منابع استخراج نمی کنند .

اگر در شرایط دیگر قرار داشتیم، جنگ بر سر این منطقه بی‌طرف تنها یک نزاع محلی پیچیده و مورد علاقه معدودی از مقامات دولتی، دیپلمات‌های خارجی و مقامات اجرایی نفتی بود ولی بازار نفت و خاورمیانه در حال حاضر شرایط نرمالی ندارد که مسئول آن دونالد ترامپ است که قصد تسلط بر ایران را دارد و بن سلمان، ولیعهد عربستان که او هم چشمی به ایران دارد ولی با مشکلات قتل روزنامه نگار جمال خاشقچی احاطه شده است .
تحریم های آمریکا علیه ایران در اوائل نوامبر اجرایی می‌شود. این مسئله باعث افزایش قیمت نفت به بالاترین حد در چهار سال گذشته شده و در نتیجه واشنگتن از متحدانش خواسته شیرهای نفت خود را کاملا باز کنند و قیمت را پایین بیاورند. 500 هزار بشکه در روز تولید این منطقه بی طرف_ به اندازه تولید کشور عضو اوپک اکوادور _ می‌تواند به بازار اطمینان دهد نفت اضافه هم برای جبران نفت تحریم شده ایران وجود دارد و هم برای هر نوع کمبود نفت در آینده . جیسون بوردوف، مدیر مرکز سیاست انرژی گلوبال نیویورک گفت:« ذخایر استراتژیک کمی در اختیار داریم و این مسئله بازار را عصبی میکند.

واشنگتن برای اینکه این منطقه را از خنثی بودن در بیاورد چندین ماه است عربستان و کویت را تحت فشار گذاشته تا مذاکره در این مورد را از سر بگیرند. این دو کشور پس از یک سری اقدامات تلافی جویانه در سال‌های 2014 و 2015 هیچ نفتی از این میادین برداشت نکرده اند. بن سلمان در آخرین تلاش در این زمینه در اواخر ماه سپتامبر به کویت رفت تا با شیخ صباح الاحمد الصباح، رهبر این کشور ملاقات کند ولی نتیجه ای نداشت .


در سوم اکتبر، یک روز پس از ناپدید شدن خاشقچی، بن سلمان در مصاحبه‌ای گفت که مسائل حاکمیتی جلوی توافق در این زمینه را گرفته‌اند و گفت: به نظر ما یک مسئله 50 ساله را نمی توان در چند هفته حل کرد بنابراین سعی می‌کنیم با کویت به توافق برسیم که تولید نفت را در 5 تا 10 سال آینده ادامه دهیم و همزمان بر روی مسائل حاکمیتی کار کنیم. گرچه کویت برای شروع تولید نفت اول، قرارداد را میخواهد .
وسعت منطقه بی طرف 5700 متر مربع است. در سال 1970 هر دو کشور توافق کردند این منطقه را تقسیم کنند و هر کدام نیمی از آن را تحت مالکیت خود درآوردند. این منطقه 2 میدان نفتی اصلی دارد: میدان ساحلی الوفره و میدان دریایی خفجی. منازعات بر سر میدان الوفره آغاز شد .

روابط بین عربستان و کویت در مورد این منطقه بی طرف در سال 2014 پس از اینکه ریاض ناگهانی میدان خفجی در نیمه تحت کنترل عربستان را بست، وخیم تر شد. دلیل رسمی آن مسائل زیست محیطی اعلام شد. کویت چند ماه بعد در سال 2015 میدان ساحلی الوفره را بست . این میدان بخشی از قلمروی امارات پس از تقسیم در دهه 1970 بود. پس از آن هر دو میدان بسته ماندند و در حال حاضر یک قطره نفت هم از آن استخراج نمی شود .
علیرغم فشار آمریکا، احتمال شروع دوباره تولید در این میادین وجود ندارد. گتی یک بار گفت:« نفت مثل یک شیر وحشی میماند. هر کس آن را بگیرد مالک آن است». در منطقه بی طرف سعودی ها و کویتی ها به نوبت قربانی می شوند .


[ بازدید : 148 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 4 آبان 1397 ] [ 20:55 ] [ smsreson ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]